Friday, June 12, 2009

Sejarah Al-Azhar..

Share

Kini Al-Azhar adalah salah sebuah pusat pendidikan terpenting dalam dunia islam, univeristi ini boleh memuatkan pelajar seramai 90,000 orang dalam satu masa. Univerisiti ini adalah salah sebuah yang tertua di dunia.

Apabila Jawhar Komander Sisila (Italia) ketua pasukan dihantar oleh Khalifah Fatimid Almuiz untuk menawan Mesir, beliau mengasaskan Kaherah pada tahun 358 hijrah / 969 masehi dan mereka membina Al-Azhar yang dahulunya adalah sebuah masjid. Masjid ini siap dibina selepas 2 tahun pembinaanya dan dibuka pada pertama kalinya untuk bersolat pada 7hb Ramadan 361 hijrah/ June 22, 972 masihi.


Ahli kaji sejarah berselisih pendapat bagaimana masjid ini mendapat namanya. Sesetengah pendapat mengatakan ianya mendapat nama semasa mereka menemui Kaherah kawasan ini di kelilingi/dipenuhi oleh ratusan bunga-bungaan . Ada yang
berpendapat ianya diberi nama selepas nama Fatimah Al-Zahraa iaitu anak kepada Nabi Muhammad S.A.W ianya bagi memuliakan/mengabadikan nama anak baginda S.A.W. Keterangan ini menunjukkan beliau menggunakan nama terakhir pada nama Fatimah.

Petikan daripada http://www.muslimheritage.com/



Masjid Al-Azhar


**Bergambar bersama Designer The Sumpah Clothing di Hussein, berdekatan dengan Masjid Al-Azhar.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More