Monday, May 2, 2011

#Tutorial 1

Share Menaikkan warna pada sesebuah gambar menggunakan 'Vibrance'

Seperti mana yang aku janjikan, buat kedua kalinya (sebelum ni aku rasa dah pernah post tutorial kt sini) aku buat tutorial untuk sahabat-sahabat semua. Kali ini aku akan tunjukkan bagaimana menaikkan lagi warna pada gambar dengan menggunakan Vibrance. Sebelum terlupa, aku menggunakan CS5, kalau yang pakai selain dari aku dan tak paham, sori.

1. Open mana-mana gambar yang korang rasa warnanya kurang menarik.
2. 'Duplicate'kan gambar yang korang open tu dgn tekan Ctrl+J.

3. Kemudian klik pada layer yg korang duplicate tu, klik pada adjustment layer (lambang bulat putih hitam kt bawah) dan pilih vibrance.

4. Next, korg boleh ubah sesedap rasa mengikut kesesuaian masing-masing.

5. Da siap! Dibawah aku tunjukkan gmbar sebelum dan selepas menggunakan vibrance.

Sebelum

Selepas

Selamat mencuba! (^_^)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More