Monday, August 30, 2010

Ramadhan : Fasa pengampunan

Share
بسم الله الرحمن الرحيم

Agak lama aku tinggalkan ruang blog aku ni setelah entri 'PEREMPUAN GAGA' mendapat sambutan hangat (hangat la sangat). Terdetik dalam diri aku untuk meluahkan sedikit rasa yang terbuku dalam hati ini.

Nukilan firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 183 bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa." Ayat hukum yang jelas menyatakan kewajiban berpuasa kepada kita malah adalah sesuatu yang tidak dapat dimaafkan sekiranya tidak memahami fardu wajib ini. Puasa; ianya merupakan salah satu daripada Rukun Islam. Namun masih kedapatan golongan yang tidak mengendahkannya. Islamkah mereka? Aku istilahkan hanya Islam keturunan, Islam pada nama dan bukan pada agama. Bila aku tanya; "Tak puasa ke bro?" lantas dengan megah dia menjawab "Buat apa susah-susah tahan lapar, buat penat je. Tengok mcm aku ni." Ya ALLAH. Bangganya dia melakukan dosa secara terang-terangan. Ditambahkan pula dengan mereka yang melakukan maksiat tanpa segan silu. Walhal orang lain sibuk melakukan ibadah terawih, mereka pula sibuk melampiaskan nafsu serakah masing-masing. Kononnya tanda cinta kepada pasangan.Tidakkah wujud perasaan malu ataupun takut kepada ALLAH S.W.T? Jijik aku tengok. Paras rupa seperti golongan intelektual, bertudung litup ala-ala ustazah. Si lelakinya pula seperti golongan bijak pandai. Kepada yang terasa, aku memohon maaf tetapi tugas aku sebagai saudara seislam perlu aku laksanakan. Sabda Rasulullah S.A.W:

عن أبي سعيد الخدري - رضي الله تعالى عنه - قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من رأى منكم منكرًا فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان أخرجه مسلم.

"Dari Abi Said Al-Khudri, Rasulullah S.A.W bersabda: Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika ia tidak mampu jua, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju; tidak meredhai). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". [Di riwayatkan oleh Imam Muslim]

Justeru itu, bersempena dengan bulan yang mulia ini, masih belum terlambat untuk aku menyeru semua sahabat-sahabat di luar sana agar sentiasa memperbaiki diri serta memperbanyakkan amalan selagi masih berkesempatan. Tambahan pula, ramadhan sudah pun berlabuh ke fasa pertengahan; fasa pegampunan dari Allah kepada hamba-hambaNYA yang bersungguh-sungguh memohon keampunan. Semoga kita tergolong dalam golongan yang sentiasa mendambakan keampunanNYA. Aameen.

p/s: Tak payah la nak sambut malam merdeka. Lebih baik ber'iktikaf di masjid. (^_^)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More