Saturday, October 3, 2009

Selesai Sudah.. [Bahagian 2]

Share [Sambungan dari entri sebelum ini]

Keesokan harinya, aku sekali lagi bertandang ke Maahad Khutut. Kali ini dengan penuh keyakinan. Segala butir-butir peribadi yang pihak Maahad kehendaki, semuanya aku bawa. Tak tercicir satu pon. Pukul 9 aku da terpacak di depan Maahad. Nak cepat siap punya pasal sebab arab ni, lambat bila buat kerja. Terlanjur cerita pasal arab buat kerja, nak mencelah sikit pasal urusan nak mendapatkan Iqomah (visa) masa aku di tahun 1. Memang susah. Asal pegi je kena Bukroh (esok). Alasannya ramai dan banyak kerja nak dibuat. Padahal waktu tu, memang lengang je. Alasan yang tak munasabah langsung. Sakit hati tu usah dikenang la. Sabar je la. Nasib baik rumah aku dekat je dengan jawazat (Imigresen) . Banyak kali juga aku pergi dan kena Bukroh. Last sekali, waktu dah habis exam. Masih tiada Iqomah lagi. Bayangkan sepanjang hampir setahun hidup di bumi mesir tanpa ada Iqomah. Kalau kena tangkap, confirm penjara bawah tanah punya. Nauzubillah. Alhamdulillah la selamat sampai sekarang. Kali ini aku nekad, apa sekalipun aku kena dapatkan juga Iqomah. Aku terus ke kaunter dan serahkan passport. Mama tu dengan muka tak bersalah bagi balik passport dan cakap "Bukroh". Menyirap darah aku dengar. Memang sah-sah malas buat kerja. Aku bagi balik kat dia passport aku. "Ana 'ez dil wakti. 'Asyan, fil masa' itla' baarah ila malizi" (Aku nak sekarang jugak sebab petang ni aku nak balik Malaysia). Tipu harus. Dia tengok aku atas bawah. "Nus sa'ah". Tak sampai pon setengah jam, akhirnya dapat juga aku Iqomah.

Berbalik pada cerita di Maahad tadi. Dekat setengah jam juga la aku menunggu. Katanya mudir sibuk. Setengah jam kemudian, aku dan kawan aku dipanggil masuk ke pejabat. Mudir suruh kami berjumpa dengan 'ammu (Pakcik) mana tah. Aku pon tak tahu. Dia suruh serahkan semua butir-butir tu pada 'ammu tu. Satu Maahad pusing cari 'ammu tu, akhirnya jumpa juga. Aku tunjuk kat dia segala butir-butiran yang pihak Maahad perlukan. Dia pon selak punya selak dan kemudian minta no telefon dan 10 Genih (matawang Mesir) duit tips. Malas nak bertengkar punya pasal ditambah pula dengan panas terik yang mencecah 40 darjah celcius, aku dengan hati tak redho bagi je. Dia kata tunggu sampai pihak Maahad telefon dan datang untuk ambil Imtihan Qabul. Alhamdulillah, selesai sudah satu urusan.

Sebulan berlalu, hari raya yang ke-7. Aku dapat satu panggilan yang menyatakan esok (hari raya ke-8) ada Imtihan Qabul. Aku tanya pukul berapa. Dia diam ja. Tak bagitau pon pukul berapa. Dah kata exam mesti awal kot. Esoknya, pukul 9 pagi aku dah bergegas kesana. Takut terlewat nanti tak dapat nak masuk dah Maahad tu. Kena la tunggu tahun depan pulak. Aku terus masuk pejabat. "Fi imtihan qabul ilyaum?" (Hari ini ada ujian kemasukan?). Dia tanya "madah eh?" (subjek apa). Aku jawab "khutut" (khat). "Fi. wala kin fil masa'. Hayigi fi sa'ah thalithah. La tataakhor" (Ada, tapi waktu petang. Datang balik pukul 3. Jangan lambat). Menyumpah aku dalam hati ni. Dengan perasaan marah, aku berlalu membisu seribu bahasa. Langkah ku atur untuk pulang ke rumah. Terus rasa macam malas dah nak masuk Maahad ni. Pengurusan tah apa-apa. Tepat jam 3, aku kembali ke Maahad. Sebelum ni, aku ingat cuma aku dan sahabat aku ni ja budak Malaysia yang mendaftar masuk ke sini. Rupa-rupanya ramai jugak pelajar Malaysia. Kelihatan juga pelajar dari Indonesia dan Singapura. Setelah selesai solat Asar, kami semua dipanggil masuk ke dalam kelas. Imtihan bermula tepat pada pukul 4 petang. Kami diberikan satu ayat dan diminta untuk menulis semula dengan menggunakan Khat Nasakh dan juga Khat Roqoah. Imtihan berlangsung selama 1/2 jam. Alhamdulillah. Selesai sudah 2 urusan. Kami diminta untuk pergi menyelesaikan urusan selanjutnya di Wizarah At-tarbiyah wa At-ta'lim (Kementerian Pendidikan). Sebelum balik kami semua diminta untuk hadir ke kelas bagi memulakan sesi pengajian pada 4 Oktober 2009. Waktu pengajian adalah dari pukul 4 hingga 7 petang. Nampaknya semakin sibuk aku kali ini. Kelas di Maahad Qiraat pada sebelah pagi dan Maahad Khutut pula pada sebelah petang. Moga-moga Allah mempermudahkan urusan seharian aku di masa yang akan datang. Ameen.

-[TAMAT]-

p/s: Sori lambat lak sambung..kemalasan melanda diri ini..:P

2 comments:

Fasiiru Fi Al-Ardi said...

kemalasan yg ditahap gaban telah melanda ang...wakakakaka...mmg ang baloq liat pown...hahahha

LiNuX^MaS+Er said...

cis dan cis..x membina langsung..haha..kira ok la tu..:p

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More