Tuesday, September 29, 2009

Selesai sudah..

Share Alhamdulillah, sekali lagi ku panjatkan syukur kepadaNYA kerana telah memberi aku sekali lagi peluang untuk terus mengabdikan diri padaNYA. Moga-moga dengan peluang yang ada ini, sama-samalah kita terus memperkukuhkan amalan seharian kita sekali gus mengejar Jannatul Firdaus yang telah ALLAH janjikan kepada hamba-hambaNYA yang soleh.

Entry kali ni sekadar hanya ingin berkongsi pengalaman berurusan dengan orang arab di Mesir ini. Baru aku tahu betapa sukar dan susahnya untuk berurusan dengan mereka. Mereka masih lagi bekerja secara manual iaitu tanpa penggunaan alat-alat eletronik seperti komputer sekaligus berbeza dengan Malaysia. Dah tu pulak, kalau dorg ni rasa susah je bila wat sesuatu urusan, terus malas buat. "Khomas daik" (lima minit), "Ba'da nusus sa'ah" (selepas 1/2 jam) ; ini adalah antara perkataan-perkataan yang lazimnya bila kemalasan berada di tahap maksimum. Tapi yang perkataan yang paling popular sekali "Bukroh" (esok). Perkataan ni la yang paling sakit hati dan segala macam sakit bila didengar.

Berbalik kepada pengalaman aku tadi. Urusan yang aku katakan sebelum ni adalah urusan untuk masuk ke Maahad Khutut di 'Abasiyyah. Sebelum puasa lagi aku dah prepare untuk pastikan kali ini aku tak terlambat untuk mendaftar. Tak seperti tahun lepas. Aku terlepas peluang kerana lambat untuk mengambil Imtihan Qabul (Ujian kemasukan). Masa tu pon baru lagi nak kenal bumi Mesir ni. Jadi secara tak langsung input perkataan ammiyah kurang dan agak sukar untuk berurusan dengan orang-orang arab di sini. Dengan penuh yakin aku dan seorang lagi sahabatku, mengatur langkah menuju ke Maahad Khutut seawal pagi lagi dengan harapan yang menggunung. Sesampai kami di sana, aku terus bergegas ke bilik guru untuk bertanyakan tentang pendaftaran masuk ke situ. Dengan slumber je kerani tu cakap "Gai thani ba'da solatul zuhr" (Datang selepas solat zohor). Memang masa tu ada je orang yang nak makan meja. Sabar je la. Aku tanya pulak staff-staff yang ada di situ, "fi imtihan dil wakti, hayigi fi sa'ah 'asyaroh" (Ada peperiksaan sekarang ni, datang semula pukul 10). Patut la sunyi semacam je, rupa-rupanya waktu tu ada Imtihan Daur Thani (Peperiksaan Ulangan ke-2). Tepat je pukul 10, aku terus jumpak mudir. Dia mintak butir-butir peribadi. Kebetulan aku tak bawa pulak waktu tu. Ya Allah, penatnya. Sia-sia je datang hari ini. Mudir tu suruh datang esok bawa butiran lengkap.

bersambung..[mengantuk...]

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More